התכונות הנדרשות מרצים למרחקים ארוכים

ריצה למרחקים ארוכים, כענף סיבולת, דורש מהמשתתפים בו דרישות גופניות ספציפיות ומוגדרות. בנוסף לדרישות הגופניות נדרשים רצים למרחקים ארוכים לתכונות אופי מסוימות שיעזרו בהשגת המטרה ובהגשמת החלום ויסייעו במיצוי תהליך האימון. במאמר הבא נתמקד בשבע תכונות שאותן מומלץ לאמץ ,לטפח ולפתח כחלק מתהליך האימון לריצה למרחקים ארוכים.

  1. סבלנות: אימון ריצה למרחקים ארוכים מחייב סבלנות. קל יותר להגדיל את מרחק הריצה  מאשר לשפר מהירות, אבל בשני מאפיינים אלו דרושה אותה    סבלנות ואורך רוח. אי אפשר להקדים את המאוחר- הבנייה היא איטית ומורכבת מצעדים קטנים שהכרחי לעבור בכולם. אין קיצורי דרך!!!  בניגוד למשל סיזיפוס ,שבו נענש בנו של אל הרוחות במיתולוגיה היוונית ונגזר עליו לגלגל סלע כבד במעלה ההר שוב ושוב רק כדי לראות את הסלע נופל רגע לפני ההגעה לפסגה, הרי שרץ שיתאמן בסבלנות ,יתקדם בצעדים קטנים ומדודים, יזכה לראות ברכה בעמלו ויזכה לקצור את  פירות העבודה הקשה.

IMG-20180310-WA0008 (3)

  1. פתיחות ויכולת הקשבה: יכולת ההקשבה של הרץ נחלקת לשני חלקים:

א.      הקשבה לגוף: גופינו הוא מכונה מופלאה , הוא מכונה שמסתגלת למאמצים והוא נענה לכל אתגר שנציב בפניו בתנאי שיינתנו לו הכלים והזמן לבנות את עצמו לקראת מה שנדרש ממנו. בנוסף , אנו מקבלים סימנים והתראות מגופינו כאשר אנחנו מגזימים ודורשים ממנו יותר מדי ומהר מדי. הקשבה לסימנים המוקדמים תאפשר להימנע מפציעות ולהתקדם בקצב הרצוי. מטרתנו כרצים היא לצאת מתחום הנוחות מצד אחד (תנאי הכרחי לשיפור יכולות)  אך לעשות זאת מבלי להגזים ומבלי להיפצע מצד שני.

ב.      הקשבה למאמן: איש מקצוע מיומן ומקצועי ידע לבנות תכנית אימונים הדרגתית ונכונה ,שלוקחת בחשבון את אופי המטרה, רמת הרץ ויכולתו ובעיקר ידע להתאים תוך כדי תנועה את תכנית האימונים למצב בהווה ולתרגם את המסרים שהעביר גוף הרץ  לקצב ריצה, מרחק באימונים ומנוחה מתאימה (נתונים אובייקטיביים כמו דופק, קצב וכדומה ונתונים סובייקטיביים כמו הרגשות, תחושות ומסרים בלתי מילוליים).

  1. חריצות: חריצות היא תכונה חשובה ככלי לחיים בכלל ובאימוני ריצה בפרט. רץ  למרחקים ארוכים צריך להיות מוכן לעבוד קשה, להשקיע שעות רבות של אימונים בשעות לא שגרתיות ובתנאים שאינם תמיד פשוטים (גשם, קור, חום, לחות ועוד) אמוני ריצה בעיקרם הם אימונים מונוטוניים המבוססים על מגוון מצומצם של סוגי אימון. ללא מוכנות לעבודה קשה יהיה קשה לשבור את תקרת הזכוכית ולהגיע להישגים משמעותיים.
  1. שאפתנות: תכונה הכרחית אצל רצים בכל הרמות ,בכל הגילאים ובכל המרחקים. בין אם אצל רץ מתחיל ובין אם אצל רץ האולטרה המנוסה, השאיפה לשבור את תקרת הזכוכית היא תכונה הכרחית להתקדמות ולשיפור. היכולת להציב מטרה שנראית כמעט בלתי אפשרית בנקודת הזמן בה הצהרנו עליה (5 ק"מ לאדם שלא רץ מימיו או 100 ק"מ למי שרץ כבר מרתון) והשאיפה הבלתי מתפשרת להגשים שאיפה זו, תוך הידיעה כי נתקל בקשיים בדרך ונתמודד איתם, היא תנאי מוקדם והכרחי בהתקדמות ובהתפתחות כרצים.
  1. קפדנות: במסגרת תכנית אימונים לקראת מטרה דרושה דייקנות. אסור ל"עגל פינות"- יש להקפיד על תכנית אימונים מסודרת ומאוזנת . הקפדה יתרה על ביצוע מדויק של תכנית האימונים מצד אחד תוך הקשבה לגוף מצד שני תביא להתקדמות הרצויה ותמנע פציעות. בנוסף, אסור לזלזל גם בגורמים נוספים הקשורים ליכולת הגופנית ולמסוגלות לעמוד במשימה- שעות שינה, מנוחה מספקת בין האימונים, תזונה מותאמת הם כלים לא פחות חשובים בהצלחה מאימוני הריצה עצמם ואסור לזלזל בגורמים אלו כמפתח להצלחה.
  1. עקשנות:  "עקשנות היא זו שהופכת את הבלתי אפשרי לאפשרי, את האפשרי לסביר, ואת הסביר לנצחי". אמרה זו משקפת את כל תהליך האימון מרגע קבלת ההחלטה שבה מטרה נראית בלתי סבירה, דרך שלב האימונים בו נרכשת האמונה ,הביטחון ביכולת והמסוגלות לעמוד ביעד ועד לרגע מעבר שער הסיום אליו מתנקזות שעות רבות של  אימון וקשת רחבה של רגשות אל תחושת ניצחון שמלווה אותנו לאחר מכן לנצח. עקשנות זו הכרחית להצלחה ולא ניתן להגיע למטרה בלעדיה ,אך היא עלולה להיות גם מכשול וגורם מעכב כאשר היא הופכת להיות תכונת האופי המרכזית שמנחה אותנו.
  1. ענווה:  בתוך כל התהליך המורכב הזה שנקרא אימון, צריך לזכור שיש לשמור הכול בפרופורציות. המטרה האישית שלנו חשובה מאין כמוה, היא מגדירה אותנו ,בונה את הביטחון והדימוי העצמי במקרים רבים והשגתה מהווה פסגת שאיפותינו. ובכל זאת, חשוב לזכור שיש גם דברים גדולים מאתנו המשפיעים על תהליך האימון ובזמן התחרות ושעלינו לקבל אותם ולהבין שהשפעתם מכרעת ,שאין בידינו להשפיע עליהם ושאנחנו לא יכולים לנצח אותם. מזג אויר, פציעה או מחלה הן דוגמאות לגורמים חיצוניים שמשפיעים עלינו ,שאין ביכולתנו לשנותם ועלינו לקבל את העובדה שלא נוכל להם ועלינו לקחת צעד אחורה ולקבלם בהכנעה ומתוך הבנה שעדיף לוותר בהווה ובטווח הקצר וזאת במטרה להצליח בעתיד ולטווח הארוך.
Powered by Power-Media | design studio - Inbal moskovitch